Att få folk att läsa din site

Att få folk att läsa en site är för det mesta inget som bara händer av sig själv (såvida det inte är en porrsite). Man måste lägga ned viss energi på att få ut sitt budskap. Man ska bara se upp så att man inte tar i för mycket och blir portad av sökmotorer eller gör sig omöjlig i grupper av folk som man riktar sig till.

Tillgänglighet

Ett första steg för att få en lyckad site är som jag nämnt tidigare att den är tekniskt korrekt och fungerar oavsett vad läsaren har för webläsare. Den måste med andra ord vara tillgänglig även för personer som är blinda och/eller döva och som använder lite udda och ovanliga webläsare. Därmed inte sagt att man inte kan ha "tekniskt avancerat" innehåll, men man måste tänka på att siten "sönderfaller på ett elegant sätt".

Begriplighet

Om en site är svårbegriplig och tillkrånglad i onödan kan det få effekten att folk helt enkelt inte vill läsa den. Se till att följa de vanligaste konventionerna för "navigation" så blir det lättare och smidigare för dina läsare att förstå ditt material. Se också till att låta någon korrekturläsa ditt material innan du lägger ut det på webben (stavfel och grammatiska fel ger ett dåligt intryck i ett så av text dominerat medium, och dessutom kan man ibland "stå lite för nära" sitt eget material, med resultatet att man inte märker om det man säger blir osammanhängande).

Aktuell, korrekt och unik information

Ingen vill läsa inaktuella sidor (utom möjligen om de har någon sorts historiskt intresse). Men alla gamla sidor är inte inaktuella! Jag har läst böcker skrivna för hundratals (till och med tusentals) år sedan som fortfarande är aktuella. Jag har också läst dagstidningar tryckta samma morgon som varit inaktuella (t.ex. TV-sidan...). Se till att ta bort inaktuell information men se också till att inte slänga bort sidor bara för att de är gamla. Tvärtom bör du se till att behålla gamla sidor för att de ger din site ett extra värde och för att motverka att det uppstår döda länkar till din site.

Ingen vill läsa direkt felaktig information. Därför är det viktigt att du tar bort eller rättar till eventuella fel som råkar smyga sig in i dina sidor.

Dessutom är det inte så värst upphetsande att sitta och titta på material som bara är kopierat från andra ställen och som man redan har sett hundra gånger. En site med fem originalbilder kan vara mycket mer "värd" i många läsares ögon än en som innehåller 50 kopior på bilder som redan finns på hundratals andra ställen på webben. Visst, en bra och välorganiserad samling kan vara intressant, men då ska den vara stor, ha innehåll av bra kvalitet och vara lätt att hitta i. Liknande resonemang kan föras för de flesta typer av innehåll (porrbilder är, som alltid, ett undantag).

"Länkbarhet"

En viktig faktor som påverkar hur folk länkar till dina sidor är om dina sidor går att länka till.

Gamla länkar som dör?

Det kan vara bra att tänka på att en sida som funnits på webben ett tag kan ha länkar till sig från andra siter som slutar fungera om du flyttar runt med dokument. Då kan det vara lämpligt att leta reda på så många sådana siter som möjligt (med hjälp av Alta Vista och din server-statistik) och skriva till deras ägare och tala om att du gjort en ändring. Ett sådant meddelande kan se ut ungefär så här:

Hej

Jag har hittat en länk till en av mina sidor från en av dina
sidor. Jag har flyttat den sidan till en annan URL och nu
fungerar inte din länk.

Din sida:   http://bla.bla.bla/bla.html
Länktext:   Kalles bästa hamburgare
Gammal URL: http://blupp.blipp/hamburgare.html
Ny URL:     http://blupp.blipp/mat/hamburgare.html

m.v.h.
Kalle

Det är viktigt att vara vänlig och att förse den andra personen med all nödvändig information så att han lätt kan hitta länken och byta ut den. Dessutom uppskattar förmodligen den andra personen att du hjälper honom att hålla sin site fräsch och aktuell.

Det kan vara vettigt att hålla efter döda länkar också (när du tar bort ett dokument). Tänk på att om en person hittar en död länk så är det lätt att han tror att hela siten är borta, fast det kanske bara är ett enda litet dokument som försvunnit.

En fiffig sak som kan vara till stor hjälp i det sammanhanget är att ha en specialsida som kommer upp om någon försöker komma åt en URL på din site som inte längre finns och som ger läsaren information om att siten inte försvunnit och som länkar till huvudsidan. En sådan sida kan också hjälpa om någon skrivit in din URL men råkat stava fel. (försök titta på min hemsida och testa någon URL som inte finns på den sidan och se vad som händer). Fråga din ISP hur du gör en sån sida.

Ramar

Människor vill ofta länka till enskilda dokument på en site. Ofta är de inte ett dugg intresserade av själva huvudsidan (som ju oftast bara består av en sorts översikt med länkar till andra dokument på samma site) utan vill länka till dokument som ligger lite "djupare ned" i siten. Siter som använder "ramar" (frames) tvingar som regel obönhörligen läsaren att länka till huvudsidan och ge ytterligare specialinstruktioner som "klicka på projekt-länken". Sidor i ramar är helt enkelt inte länkbara! Du straffar dig själv på många sätt om du använder ramar (inte minst därför att många människor har lärt sig att tycka illa om dem efter att ha blivit utsatta för några av deras många nackdelar). Mitt budskap här är ganska enkelt: Använd inte ramar!

Sökmotorer

Sökmotorer är "blinda" på så sätt att de bara "ser" texten på en site. Det är ytterligare en anledning att använda sig av ALT-attribut på bilder och att undvika ramar (som många sökmotorer är kända för att ignorera).

Det går att "anmäla sig" till olika sökmotorer, och det bör man kanske göra, sådär lite lagom mycket. Ta fem av de största, de brukar hitta sidorna ändå efter ett tag, när de hittar länkar till din sida ute på webben. Se till att inte göra saker som är kända för att "reta upp" dem, eftersom din site då kan bli utesluten från deras databas. Exempel på sådana saker är överdrivet upprepade sökord (i meta-taggar), text och färg i samma (eller mycket lika) färg, överdrivet många "anmälningar" av en och samma site, mm.

Meta-taggar

I HEAD kan man lägga in "sökord" i form av META-taggar. Meningen är att sökmotorer ska kunna utnyttja dessa sökord för att förbättra kvaliteten på sina databaser, men tyvärr har de missbrukats så mycket av idiotiska websidesförfattare som bara varit ute för att få sina "räknare" att klicka snabbare att många sökmotorer idag totalt ignorerar sökord och helt utgår från texten på sidan. Jag tycker att man ska lägga lite lagom mycket energi på att lägga in sökord. Några stycken per sida, eller kanske bara några på själva hemsidan, kan kanske vara lagom.

Att aktivt arbeta för att få länkar

Här kan man lägga desto mer energi! Tänk efter vilka typer av siter ute på webben som skulle kunna vara intresserade av att länka till just ditt material. Sätt dig sedan och leta rätt på sådana siter och skriv sedan ett kort och artigt brev där du presenterar dig själv och din site och föreslår att de ger dig en länk. Var noga med att ta de lite försiktigt och se upp så att ditt brev inte ser "massproducerat" ut. Du vill absolut inte bli känd som en som "spammar" andra! Det kan i det här sammanhanget vara bra att föreslå att du länkar tillbaka till den andra siten. (Den här typen av meddelanden ska du definitivt inte skicka till diskussionsgrupper, eftersom det mer eller mindre automatiskt betraktas som "spam"!) Vill de inte ge dig en länk så ska du inte tjata!

"Siggar", visitkort, brevpapper och broschyrer

En metod som oftast inte betraktas som "spam", och som ofta når ut till folk som med större sannolikhet är intresserade, är att nämna URL:en till din site i förbifarten tillsammans med annan kontaktinfo. Du kan lägga in den i en en "sig" ("signatur") i ditt e-postprogram som sen läggs in sist i alla brev du skickar (en metod som jag starkt rekommenderar). Den kan stå på dina visitkort och brevpapper. Om du vill skriva den i annonser och broschyrer så är det helt rätt plats! Där förväntar sig folk att se mer eller mindre reklambetonat innehåll så "kolla på min sida" är ett helt acceptabelt budskap. Ofta har sådant material en mer specifik inriktning och det kan då vara bättre att ge en URL till en lite mer specifik sida, som på något sätt anknyter till informationen i annonsen eller broschyren, än att bara ge adressen till hemsidan.

VARNING! "SPAMMA" INTE!

Att skicka ut "reklam" i e-post eller till diskussionsgrupper betraktas som "spam" och uppfattas av de flesta som utsätts för det som mycket irriterande. Det finns mäniskor som arbetar för att göra sådana utskick olagliga. Rent praktiskt kan de bland annat leda till att ditt abonnemang hos din internetleverantör avslutas och du kan också dra på dig ett dåligt rykte som du inte vill ha. Därför måste du vara mycket noga med att dina brev inte får en reklamaktig framtoning. Du ska bara skicka "vill du länka till mig"-brev till personer (eller organisationer eller företag) som du tror kan vara genuint intresserade av att länka till din sida! (En del såna sidor kan rent av ha ett meddelande som säger ungefär "Skulle du vilja ha en länk på den här sidan ska du kontakta Lisa Svensson".)